Новокаховський
професійний електротехнічний ліцей
СЕМІНАР
на тему:
«Інформаційний простір педагога як засіб професійних компетентностей»
Підготував
викладач спецдисциплін
І категорії Бурмак
В.Л.
м. Нова Каховка
2015
Впровадження інноваційних процесів в освіту вимагає створення відповідного
навчально-методичного забезпечення.
Активно створювані навчальні електронні комплекси стають реаліями нашого
існування, допомагають розвивати систему безперервної освіти, дозволяють
отримувати яскраву, наочну інформацію в темпі, зручному для сприйняття учня.
Серед великої кількості електронних навчальних видань, створюваних і що використовуються
в освітній діяльності, особливе місце займають електронні підручники. Розглянемо
кілька формальних показників щодо використання електронних підручників в
освітній діяльності.
1. Технічне оснащення
навчального процесу
До незаперечних переваг електронних підручників відноситься можливість
організації «живого» подання інформації - мультимедійні технології дозволяють
створити відповідні моделі, включити аудіо- та відеофрагменти. Можливості
наочного викладу матеріалу, привернення уваги та багатоканальний механізм
подачі інформації є провідними здобутками комп'ютерних освітніх систем. У цьому
випадку викладач отримує потужний засіб, а студент - максимально ефективну
можливість якісного засвоєння матеріалу.
2. Ергономічні аспекти
сприйняття інформації
Вимоги безпеки для життя і здоров'я мають особливе значення для організації
електронного підручника. Як і в традиційному підручнику, тут дуже важливо правильне
розміщення текстового та ілюстративного матеріалу. Якість сприйняття,
можливість узагальнення та аналізу, швидкість запам'ятовування, повнота
засвоєння навчальної інформації значною мірою залежать від розташування матеріалу
на екрані комп'ютера, від навігаційних переходів між «сторінками».
3. Доступність підручника
(книгозабезпеченість)
Вимоги технічного забезпечення, обмеження по роботі з комп'ютером можуть
з'явитися одним з показників можливості використання електронних підручників в
освітньому процесі. З одного боку, електронний підручник з його мультимедійними
можливостями та супутніми технічними засобами може стати єдиною можливістю
отримання знань та офіційної освіти. З іншого боку, в суспільстві існують люди,
які не
можуть
використовувати електронні підручники в силу фізичних чи соціальних обмежень.
4. Індивідуальність
сприйняття інформації
Електронний підручник повинен максимально полегшити розуміння і
запам'ятовування (причому активне, а не пасивне) найбільш істотних понять, тверджень
і прикладів, залучаючи до процесу навчання інші, ніж звичайний підручник, можливості
людського мозку, зокрема, слухову і емоційну пам'ять, а також використовуючи
комп'ютерні пояснення.
Електронний підручник зачіпає всі канали сприйняття навколишнього світу.
Наочність (відеоінформація, статичні ілюстрації, анімаційні моделі і схеми)
дозволяє отримати достатнє уявлення про процеси, які складно зрозуміти по опису
(краще один раз показати, ніж сто раз розповісти). Відеоматеріали дозволяють
змінювати масштаб об'єкта (зйомки мікро- і макросвіту), змінювати протягом часу
(прискорена, уповільнена, вибіркова зйомка). Багаторівнева форма подачі
інформації і заданий користувачем темп полегшують сприйняття матеріалу,
дозволяють повернутися до пройденого, переглянути текст або відеофрагмент, повторно
прослухати дикторський текст.
У той же час електронний підручник - це не самовчитель, призначений для
абсолютно самостійного вивчення предмета. Електронний підручник, як і його
традиційний аналог, виконує функцію супроводу живого викладача, який дає
основні методичні роз'яснення, ставить цілі і завдання, перевіряє виконану роботу
і відповідає на питання (часом нестандартні та виходять за рамки досліджуваної
теми)того,хто навчається.
Останніми роками увагу педагогів та
майстрів привернули мультимедійні технології (ММТ).
На відміну від звичайних технічних
засобів навчання саме мультимедійні дозволяють не тільки наситити учня великою
кількістю готових, суворо відібраних організованих завдань, але й розвивати
інтелектуальні, творчі здібності, уміння самостійно здобувати нові знання,
працювати з різноманітними джерелами інформації. Комп’ютерні програми мають
дидактичне значення і для слабкого, і для мотивованого учня. Слабкі учні
встигають зробити небагато, але отримують задоволення від самого процесу
навчальної праці. Сильний учень отримує можливість, не чекаючи, проявити
ініціативу і заглибитися в пошукову роботу.
Ні у кого
не викликає сумніву важливість експериментальних досліджень при вивченні
предмету «Електротехніка з основами промислової електроніки». Проте організація
експериментальних досліджень викликає серйозні утруднення (особливо нині).
Хороша учбова лабораторія повинна мати сучасне вимірювальне устаткування і
кваліфікований персонал, здатний підтримувати його в робочому стані. Якщо
навіть для учбового закладу утримання такої лабораторії є нині складним
завданням, то про вирішення такої проблеми індивідуальним користувачем взагалі
говорити не доводиться.
Віртуальна
лабораторія Beginnigs of ELECTRONICS, ElectroM , Electronics Workbench - сучасний
транспорт для мандрівок
Використання
персонального комп'ютера створює прийнятну альтернативу учбової лабораторії -
віртуальну лабораторію, яка є по суті програмою чисельного розрахунку схем з
інтерфейсом, що імітує діяльність дослідника в реальній лабораторії. За
допомогою чисельних методів розрахунку при високій швидкодії і великому об'ємі
пам'яті сучасних персональних комп'ютерів можна досліджувати настільки складні
моделі, що по точності результати наближаються до експериментальних досліджень
на реальних об'єктах.
Існує велике
число програм моделювання електронних схем, що відповідають в тій або іншій
мірі завданням аналізу їх роботи. Більшість з них вимагають серйозної
попередньої підготовки користувача і наявності у нього спеціальних знань.
Процес
вивчення предмету «Електротехніка з основами промислової електроніки»
пов'язаний з аналізом і дослідженням схем, і інструмент (комп'ютер) повинен
максимально полегшувати цей процес. На цьому етапі віртуальне середовище
повинне реалізовувати на комп'ютері лабораторію, в якій створені усі умови для
організації і проведення експериментів з широким спектром електричних і
електронних схем, причому кінцеві результати повинні співпадати з процесами в
реальних умовах.
Притягнути
і розширити круг потенційних користувачів можливо лише тоді, коли процес
моделювання максимально наближений до реальності. В цьому випадку людина,
здійснюючи природну послідовність таких операцій, як зборка схеми, підключення
до неї вимірювальних приладів, завдання параметрів генераторів вхідних дій і
установка режимів роботи на панелях вимірювальних приладів, отримував би
результати вимірів в звичній для нього формі. Такі можливості надають
користувачеві програми Beginnigs of ELECTRONICS, ElectroM, Electronics
Workbench - віртуальні електронні лабораторії на комп'ютері. Відображення на
дисплеї комп'ютера таких приладів, як амперметр, вольтметр, мультиметр,
генератор і осцилограф, робить процес дослідження найбільш природним і
зрозумілим. Адаптація користувача до основних операцій займає при цьому не
більше 20 хвилин, і у нього з'являється більше часу для планування і проведення
експериментів, а також вивчення можливостей використовуваного інструменту.
Наявність
сучасного приладового парку в програмах надає в розпорядження користувача
унікальні можливості планування і здійснення найширшого спектру експериментів :
від простих дослідів до реальних пристроїв. Такий інструмент є ідеальним
засобом навчання, оскільки дозволяє зняти практично усі обмеження, що
стосуються елементної бази і приладового парку. Знімаються, крім того, і усі
проблеми пов'язані з некоректними діями експериментатора, що особливо важливо
при навчанні самих некваліфікованих користувачів (наприклад, учнів). При цьому
програми можуть служити тренажером для засвоєння принципів роботи з реальними
вимірювальними приладами і схемами і формувати необхідні для цього навички.
Швидкість
і зручність моделювання і отримання результатів в програмах Beginnigs of
ELECTRONICS, ElectroM, Electronics Workbench роблять подорож у світі
електронних схем схожою швидше на поїздку по шосе в зручному мерседесі, чим на
піший похід або їзду на велосипеді.
Немає коментарів:
Дописати коментар